Saker jag saknar från Norden

Vet ni vad jag nyss snubblade över?? En bild på kantareller...! Fina, stora, goda, gula kantareller på varma mackor med ost..! Och ÅH vad det vattnades i munnen...! Jag vill komma hem i höst och gå i kantarellskogen och lingonskogen och plocka och laga varma mackor och lingonsylt...! Mumma! Och så vill jag laga lingonsaft!
Fast det har jag här också. Svensk EKOLOGISK lingonsaft från "nyöppnade" (för 6 månader sen) IKEA.
DEN ni!
Fast det är ju inte riktigt samma sak som hemlagad saft. Flädersaft inskaffade jag också när jag och älsklingen behagade oss till IKEA förra veckan.. Och hjortronsylt. :) Hittade även på färsk kaviar (och något liknande Kalle's kaviar åt älsklingen). Och rågbrödsmjöl. Hihi. Massa fina saker på mat-IKEA i utlandet. Ingen vits att gå till matavdelningen på IKEA i Sverige - för det är ju bara vanlig mat dom har där.. Men här borta är det hur kul som helst! Knäckebröd finns det massor av! Och Ahlgren's Bilar. Och Dajm. Och Abbas sillar. Och tunnbröd. Och en massa annat gottigt.. Dumma djupfrysta köttbullar och annat knäppt finns det också, men mest med bra saker.. Hehe.
Vi åkte till IKEA för att äntligen handla ordentliga kuddar åt älsklingen, för här på Irlandet har dom inte fattat det där med sköna kuddar, och kom hem med en massa mat och en ny stekpanna som jag kan steka plättar i hemma hos honom och nya sängkläder åt mej och lite leksaker åt Niko - och så kuddarna förstås.
När vi kom hem lärde jag älsklingen en liten finsk "traditionell" drink. Vargtass. :) Vodka och lingonsaft. Han diggade skarpt. Så han platsar nog i Lappland om vi får för oss att faktiskt på riktigt flytta dit nästa vinter. Kommande helg ska jag lära honom dricka varm choklad med Minttu. Hihi.


Comments
Postat av: Lina

Kom hem i höst!!! Kom hem nu!!

Bra att du lär gubben :)


Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail:

URL:

Comment:

Trackback